احادیثی در رابطه با شب اول قبر
قبر و عالم برزخ
دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, :: 23:34 ::  نويسنده : محمد جواد دانش

از آنجا که اولین شب قبر از اهمیت ویژه ای برخورداراست و همه می خواهند بدانند که این موقف چیست و چه بر سر آنها خواهد آمد بسیار بجاست احادیثی در این رابطه خاطر نشان شود.

گروهی از احادیث از سؤال و جوابی که بین فرشتگان الهی و انسان رد و بدل می شود پرده بر می دارد.بعنوان نمونه:

1-رسول خدا(ص)به یکی از اصحابش فرمودند:

«چگونه خواهی بود آنگاه که دو فتّان قبر(دو ملک از ملائک)بر تو وارد شوند؟

عرض کرد:یا رسول الله فتّانان قبر چیستند(کیستند)؟

رسول خدا(ص)فرمودند:دو ملک هستند که بسیار خشن و بدخلقند-صدایشان مانند رعد-پر سر و صدا و چشمانشان مانند برق-رباینده(کور کننده )است.در حالی که میان انبوه موهایشان حرکت می کنند و زمین را با نیش دندانهایشان می شکافند.(اینهایند)که از تو سؤال می کنند.»

2-زر بن جیش می گوید:از علی(ع)شنیدم که فرمودند:همانا بنده وقتی داخل قبر نهاده می شود دو ملک به نام های نکیر و منکر بر او وارد می شوند اولین چیزی که از او می پرسند درباره پروردگارش می باشد سپس از پیامبرش سپس از ولیّش(امامش).پس اگر جواب داد نجات می یابد و اگر عاجز ماند عذابش می کنند. مردی از آن حضرت(در آن میان)پرسید: بر سر کسی که خدا و پیامبرش را می شناسد اما ولیّش را نه چه می آید؟حضرت علی(ع)فرمودند:(این شخص)مذبذب است نه این طرفی(بهشتی)و نه آن طرفی(جهنمی)و کسی را که هم که خدا گمراه کرده باشد راه(راستی)برای او نمی یابی.این شخص راه مشخصی ندارد.

3-سلیمان بن خالد می گوید:از امام صادق(ع)درباره چیزی که متوّفی(در شب اول قبر)ملاقات می کند جویا شدم.حضرت فرمودند:دو ملکند که به آنها نکیر و منکر گفته می شود بر صاحب قبر وارد می شوند و از او درباره رسول خدا(ص)سؤال می کنند بدین نحو:چه می گویی درباره مردی که بر شما مبعوث گشت؟صاحب قبر پاسخ می دهد:این مرد کیست؟نکیرین می گویند:همان که می گفت رسول خداست-آیا حق می گفت؟(حضرت در ادامه حدیث فرمودند):اگر این مرد از اهل شک باشد در جواب نکیرین می گوید:نمی دانم.شنیدم که مردم چنین می گویند-نمی دانم این موضوع حق است یا دروغ.آنگاه نکیرین بر او چنان ضربه ای می زنند که صدایش را اهل آسمانها و زمین(ملکوتیان)به جز مشرکین می شنوند. و اگر این فرد از متّقیان باشد بدون ترس و هراس می گوید:آیا درباره رسول الله(ص)از من سؤال می کنید؟می گویند:آیا تو می دانی که او رسول خداست؟این فرد می گوید:(آری)شهادت می دهم که او رسول به حق خداست و هدایت و دین حق را دارد.(حضرت)فرمودند:پس این فرد جایگاهش را در بهشت می بیند و قبرش گشوده می شود.آنگاه آن دو ملک به او می گویند:بخواب-خوابی که هیچ خوابیده ای چنان خوابهای زیبا نمی بیند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. افضل الاعمال انتظارالفرج: بافضیلت ترین اعمال انتظار فرج است. (اللهم عجل لولیک الفرج)
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان قبر و عالم برزخ و آدرس mwo146.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 185
بازدید کل : 6913
تعداد مطالب : 11
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1